Provoz směnáren v Česku

Blog

Provoz směnáren v Česku

V České republice, kde byly směnárny v dobách během a těsně po pádu komunismu vnímány s velkým podezřením, čelí mezinárodní společnosti specializující se na výměnu zahraničních měn, jako je právě Interchange, neustálému tlaku od některých médií a v očích široké veřejnosti, aby vysvětlily fungování činnosti, která je přitom podnikání jako každé jiné a navíc ještě dost přísně regulované.

Na světě existuje mnoho různých firem v oblasti směnárenství a fungují stejně jako jakékoliv jiné firmy, které na daném trhu poskytují služby. Mohou to být malá podnikání s jedinou pobočkou směnárny stejně jako celá síť poboček pod významnou mezinárodní značkou, jako je právě Interchange, ale všechny musí být regulované centrální bankou v dané zemi. Jedinou výjimkou jsou pouliční veksláci, které lze bohužel i u nás stále často potkat.

Skupina Interchange sídlí v Nizozemí a má několik regionálních centrál v hlavních evropských obchodních střediscích. Nejužší vedení skupiny, do kterého patří country manažeři jednotlivých zemí, v nichž Interchange působí, řídí každodenní agendu mezinárodní společnosti a jsou to právě oni, kdo rozhoduje, zda společnost otevře pobočku v další zemi. Několik z těchto manažerů stálo při zrodu Interchange od samého počátku, kdy společnost otevřela v roce 1990 své pobočky v České republice a v Maďarsku. V současné době skupina provozuje téměř 140 směnáren ve 14 zemích a zaměstnává přes 450 lidí!

U mezinárodních společností, jako je Interchange, bývají náklady na provoz činnosti značné. Stejně jako jakékoli jiné podnikání, společnost musí platit nájemné za své pobočky (které v případě směnáren musí být, samozřejmě, umístěny v co nejlepších turistických lokalitách, čemuž odpovídá i výše nájemného), topení a elektřinu, bezpečnou přepravu hotovosti, mzdy zaměstnanců, daně, právní poradenství a účetnictví, marketing, a tak dále. A úplně stejně jako jakékoli jiné podnikání, i společnost provozující směnárny musí nejprve nakoupit produkt, což v jejich případě znamená, že musí nejdříve peníze “koupit” od své banky.

Je zcela logické, že aby společnost byla schopna zaplatit všechny své provozní náklady, musí na to mít dostatečný příjem a přitom dosáhnout i určitého zisku (v tomto účelu se směnárenské společnosti v ničem neliší od jiných firem v oblasti služeb!). A v tomto je nejspíše ten zakopaný pes, proč jsou méně výhodné kurzy směnáren vnímány tak negativně. Na rozdíl od bank, které mohou dosahovat zisku díky poskytování široké škály jiných služeb s vysokými sazbami (jako jsou úvěry, půjčky, hypotéky a ano, také směnu peněz), společnosti, jako je Interchange, jsou zaměřeny čistě na směnu hotovosti, což znamená, že každá provedená transakce musí přinést i výnos pro společnost.

Když se nad tím člověk zamyslí, neexistuje žádné jiné podnikání, které je stejně transparentní jako směnárna, která přede všemi zveřejní cenu měny, za kterou ji ten den prodává a za kterou ji vykupuje. Když přijdete do supermarketu, nikdy tam neuvidíte prodejní ceny spolu s cenami, za které supermarket zboží nakoupil od svých dodavatelů, jen si to zkuste představit! A i kdyby tomu tak bylo, očekával by skutečně zákazník, že koupí zboží za stejnou nebo podobnou cenu? Zavolal by do supermarketu policii jen proto, že by si zhruba spočítal, že výše marže na zboží je cca xxx%? Samozřejmě, že ne. Směnárnám se to však bohužel přihodit může.

Přísně regulované společnosti jako Interchange se snaží nabízet kurzy na prodej a nákup rozumně blízké, ale protože jsou často marže nízké (zejména v turistických destinacích, kde turisté dnes mění již jen menší částky peněz), musí směnárna při transakci zpravidla účtovat také dodatečný poplatek (či provizi, jak se někdy nazývá) za samotné poskytování služby. Tento poplatek činí obvykle procenta z částky vyměňované měny, což znamená, že v případech, kdy je částka relativně malá, je malá i výše „zisku“ pro společnost. To vysvětluje i fakt, proč je obvykle možné domluvit se na nižším procentu provize v případě výměny větší částky.

Existují i jiné faktory, které je třeba vzít v úvahu ze strany firmy (a zákazníka), když jsou tyto poplatky vypočítávány; velmi často budou poplatky vyšší v nejfrekventovanějších oblastech, jelikož provozní náklady jsou tam také mnohem vyšší (srovnejte například nájemné na Staroměstském náměstí v Praze s nájemným v okrajových částech města), nebo v těch pobočkách, které jsou v provozu 24 hodin denně (hrazení přesčasů ve směnném provozu a náklady, které jsou potřebné k udržení otevřené pobočky po celou noc), ale to se neliší od jakéhokoli jiného podniku (porovnejte například cenu šálku kávy na Staroměstském náměstí v Praze ve srovnání s cenou v kavárně na okraji města, nebo ceny v diskontních prodejnách jako Lidl a obchodech typu Žabka).

Stejně jako jiné společnosti si přeje Interchange zůstat finančně silnou a ziskovou firmou, přitom se však snaží hledat možnosti, jak poskytnout svým zákazníkům co nejvýhodnější cenové podmínky a komfort. I z tohoto důvodu přišla letos s novinkou, kterou je možnost rezervace měny online na webových stránkách – za příznivý kurz a zcela bez poplatku…

Tedy opět, stejně jako mnohá další moderní podnikání, i směnárna se snaží jít s dobou a nabídnout nejlepší ceny online.